Appen, nekklachten & bochels

Uit het nieuws van NOS dd 16 maart 2016: Steeds meer kinderen en jongeren krijgen last van hun nek, rug en hoofd door het gebruik van tablets en smartphones. Volgens het AD blijkt uit onderzoek dat 40 procent van de tieners nekklachten heeft.

Bij fysiotherapeuten komen steeds meer kinderen met klachten binnen. “We hebben er verschillende namen voor: tablet-nek, iPad-rug of Gameboy-rug”, zei fysiotherapeut Marlous Kelderman-de Haan in het NOS Radio 1 Journaal.

“De houding die kinderen aannemen als ze met een tablet of smartphone in de bank zitten, is ronduit slecht”, zegt Kelderman. “Dezelfde houding zag je vroeger bij kinderen die fabrieksarbeid deden. De rug van kinderen is net een bonsaiboompje; het groeit in de richting waar je het heen stuurt. Als dat die gebogen houding is, krijg je een afplatting van de wervels. Als de kinderen eenmaal een jaar of twintig zijn, krijgen ze klachten.”

Te zwaar

Een chiropractor zegt in het AD dat een hoofd gemiddeld 5 kilo weegt. “Maar als we de kin op de borst hebben, weegt het wel 27 kilo. Dat is veel te zwaar voor de spieren in onze nek.” Volgens fysiotherapeut Kelderman komen de problemen ook bij ouderen voor. “Dan hebben we het over overbelastingklachten. Bij jongeren zijn het meer vergroeiingen. Je kunt deze problemen voorkomen door goed op je houding te letten. Het is belangrijk om steeds te wisselen van houding.”

Uit het RTL nieuws van januari 2016

Artsen slaan alarm. Steeds meer jonge mensen ontwikkelen ernstige rug- en nekklachten, zoals een bochel of hernia, door het veelvuldig gebruik van hun smartphone. Vooral jongeren zijn letterlijk vergroeid met hun telefoon.

Steeds vaker zien artsen jongeren met bochels en hernia’s voorbijkomen. “Een ernstige ontwikkeling”, vindt Piet van Loon, orthopedisch chirurg. “De rug en nek-problematiek begint een gigantisch probleem te worden in ons land. En dat komt vooral door het het toenemend verkeerd gebruik van tablets en smartphones.”

Bochels

Maurice Blom van de Nederlandse Chiropractoren Associatie (NCA) erkent het probleem: “Ik zie veel jongeren tussen de 12 en 18 jaar in mijn praktijk die last van hun nek en rug hebben door het gebruik van hun smartphone. Uiteindelijk kunnen dan bochels ontstaan.”

Hoe zo’n bolling in de rug ontstaat? Het begint volgens Blom met heftige spier- en gewrichtspijnen. “Op zich heel logisch ook als je bedenkt dat ons hoofd zo’n vijf kilo weegt en rust op een een paar wervels. Als dat gewicht continu naar beneden hangt, dan ontstaat er een kromming. De spieren aan de achterkant worden sterker en de spieren aan de voorkant verslappen door het vele smartphone- en tabletgebruik.”

Tips

Voorkomen is beter dan genezen. Maar hoe gebruik je je smartphone of tablet verstandig zonder kans op een bochel of andere nare klachten? Een paar tips:
Neem een actieve houding aan. Hoe? Als je staat moet je je handen met mobieltje omhoog brengen ter hoogte van je gezicht, zodat je in een rechte lijn naar je beeldscherm kunt kijken. Laat je schouders hangen en ga niet voorover zakken

Zittend is het lastiger om een actieve houding aan te nemen. Want, in stoelen en banken ga je sneller achterover hangen waardoor je in een kromme houding belandt. Wat je wel moet doen? Ga op het puntje van je stoel zitten als je je smartphone of tablet gebruikt. Buk niet naar voren met je hoofd, maar breng je smartphone met je handen omhoog zodat je niet voorover hoeft te hangen.

Doe dagelijks lichaamsoefeningen om je bovenrug sterk te maken. Zoals deze twee:

1. Bovenrug draaien

-Ga op een krukje zitten
-Leg een stok op je schouders
-Plaats je handen zo ver mogelijk aan de uiteinden van de stok
-Draai zo ver mogelijk naar links
-In een rustig ritme draai je naar rechts
-Herhaal de oefening 10 x per sessie
-Voer de sessie 2 x per dag uit
-Tip: druk de stok niet in je nek

2. Rek je bovenrug

-Ga op je knieën voor een stoel zitten
-Leg je handen plat op de zitting
-Duw je schouders naar de grond
-Tip: Houd je heupen op dezelfde plek en blijf naar de grond kijken
-Houd deze houding 10 seconden vast en adem helemaal uit
-Kom weer terug in de beginpositie
-Herhaal de oefening 10 x per sessie
-Voer de sessie 2 x per dag uit