Kwaliteiten van de geestelijke natuur

De geest van de mens bestaat uit 3 kwaliteiten, ook wel Guna’s genoemd. De eerste is van Rajas, de actieve geest, waarbij er vele wervelingen te ervaren zijn zoals gedachten die onrust veroorzaken en zelfs obsessief kunnen zijn. Deze onrust vertaalt zich in het lichaam door onaangename gevoelens, verkramping en andere fysieke klachten.
De tweede is Tamas, de in-actieve geest. Deze staat van zijn kun je ervaren als sloomheid, watterig in het hoofd, je bent afwezig en niet helder. Het lichaam is gevoelsloos of kan wat dof aanvoelen. Het is een afwezige toestand wat kan doorslaan naar depressie.

Open mind

De derde is Sattva, de heldere geest. Deze is kalm, gefocust en ook ruim en open. Open-minded betekent dan ook dat je volledig gewaar bent van wat er in lichaam en geest afspeelt. Beschouwend in rust en kalmte, wat zich vertaalt in een vrij en stabiel gevoel in het lichaam.

Bij yoga en meditatie kun je onderzoeken in welke kwaliteit je je bevindt, en hoe je omgaat met de oefeningen en houdingen. Als je vanuit Rajas de yogales instapt, dan kan het zijn dat je vanuit een competitie (met jezelf of in vergelijking met anderen), de practise uitvoert; er zijn continu gedachten of je het ‘goed doet’, waarbij de achterliggende (eigen) mening kan zijn dat je vindt dat je nu dus niet goed genoeg ‘bent’. De werkelijke ervaring gaat dan aan je voorbij. Dat is treurig want je motivatie zal dalen en je kunt uiteindelijk afhaken omdat de yoga je niet schenkt wat je zo graag wenst, namelijk een voldaan en tevreden gevoel met rust in je hoofd.

Indien je afhaakt kun je terecht komen in Tamas. Een geestelijke staat van een vorm van desillusie en desinteresse. Je vernauwt je geest en komt tot stilstand en de vreugde vanuit yoga èn je leven kan verdwijnen.

Jou ontwikkeling

Je geest richten vanuit een kalm gewaarzijn en ook inzien wanneer er innerlijk commentaar opkomt geeft je heel veel inzichten in jezelf; in jou patronen en overtuigingen. Deze zijn niet verkeerd, maar kunnen wel jou leven gaan domineren en beperken. Ze eerst gaan herkennen is een mooie stap in je ontwikkeling.

Wervelingen door de vingers

Tijdens de lessen van afgelopen week vertelden de cursisten hun verhaal. Over de onrust die ze ervaren en ook hoe yoga helpt te herkennen dat er stress aan het ontstaan is. Even stil staan of stil zitten; en vraag jezelf dan: ‘Hoe is het NU met mij!’, gun je deze momenten en zie alle wervelingen in jou geest maar door de vingers.